Heiligen vangen met nieuwe Vaticaan-app

Het Vaticaan gaat mee met haar tijd. Vorige week lanceerde het de app, met de toepasselijke naam, ‘Follow JC Go (Volg Jezus Christus Go). Gebruikers van de app kunnen net zoals bij het bekende ‘Pokémon Go’ over straat lopen, waar ze inplaats van pokémons Christelijke heiligen kunnen vangen. 

De app werd ontwikkeld ter gelegenheid van de Wereldjongerendag die in januari 2019 zal plaatsvinden. De kerk hoopt zo meer jongeren warm te laten lopen voor het geloof en kennis te laten verwerven van de verschillende heiligen die in de bijbel voorkomen. Door middel van het gebruik van GPS en augmented reality kunnen jongeren in hun eigen omgeving op zoek naar heiligen.

Wie een heiligen of profeet heeft gevangen krijgt vervolgens een aantal vragen. Worden deze vragen goed beantwoord dan komt de heiligen in het evangelisatie-team van de gebruiker. Tevens kunnen spelers punten verzamelen als zij een kerk ingaan om te bidden. Daarnaast is het mogelijk om in de app aalmoezen (geld of liefdadigheid) te geven.

Paus

En wat vindt de Paus zelf van dit vernuftige stukje techniek? Hij zegende afgelopen week de app toen deze aan hem werd gepresenteerd. Al moet er nog wel wat aan worden gedaan. Tot nu toe is de app alleen nog in het Spaans te verkrijgen, andere talen zouden in de maak zijn.

‘Nachtwacht’ wordt publiekelijk gerestaureerd

Na 42 jaar werd het wel weer eens tijd voor een restauratie. De oogappel van het Rijksmuseum ‘De Nachtwacht’ wordt volgend jaar gerestaureerd. Het Rijks zou het Rijks niet zijn als ze daar geen speciale gelegenheid van zouden maken. De bekende Rembrandt zal voor het oog van het publiek worden gerestaureerd. Dat heeft het museum dinsdagochtend bekendgemaakt. 

Het Rijksmuseum start in juli 2019 met het restaureren van De Nachtwacht. Dit zal gebeuren op basis met de meest geavanceerde technologie waarbij het werk millimeter voor millimeter wordt geïnventariseerd. Taco Dibbits, hoofddirecteur Rijksmuseum: “De Nachtwacht is een van de beroemdste schilderijen ter wereld en het is de taak van het Rijksmuseum om er zo goed mogelijk voor te zorgen. De Nachtwacht is van iedereen en daarom voeren we het onderzoek en de restauratie uit in het museum, op zaal, en is het proces voor iedereen online te volgen, waar je ook bent.”

Publiekelijk oog

De precisie restauraties van het 376 jaar oude schilderij, zullen door het publiek van zeven meter afstand gevolgd kunnen worden. Het Rijks liet de Franse architect Jean Michel Wilmotte een glazen ruimte ontwerpen van helder glas waarmee de restauraties op de voet gevolgd kunnen worden. Ook is het hele proces via het internet te volgen.

Tegelijkertijd zal er ook een onderzoek plaatsvinden. Het onderzoeksteam dat aan De Nachtwacht werkt bestaat uit onderzoekers, conservatoren en restauratoren van het Rijksmuseum. Voor het onderzoek werkt het Rijksmuseum nauw samen met musea en universiteiten in binnen- en buitenland.

Jaar van Rembrandt

De restauraties vinden plaats in Het Jaar van Rembrandt, ter gelegenheid van zijn 350ste sterfdag. Het Rijksmuseum presenteert dan twee grote tentoonstellingen als eerbetoon aan de grote meester. In de tentoonstelling Alle Rembrandts (15 februari-10 juni 2019) is voor het eerst in de geschiedenis de hele collectie Rembrandt-schilderijen, -tekeningen en -prenten van het Rijksmuseum in samenhang te zien. De tentoonstelling Rembrandt-Velázquez (11 oktober-19 januari 2020) toont de meester in internationale context en brengt Spaanse en Nederlandse topstukken uit de 17de eeuw met elkaar in dialoog.

Tijd voor een carrièreswitch: 5 banen waar je het ‘t minst lang volhoudt

Doe wat je leuk vindt. Of nee: doe dat toch maar niet. Het Amerikaanse arbeidsbemiddelingsbureau Career Cast stelt dat de leukste beroepen – die waar we als kind over droomden dat we het ooit zouden worden – ook het meest ongezond zijn. Een baan als accountant, belastingadviseur of postkamermedewerker mag dan niet heel uitdagend klinken, met zo’n titel op je kaartje heb je wél het minste kans op stress.

Career Cast ging door de medische dossiers van enkele tienduizenden hartpatiënten en mensen met een burn-out; op basis van dat onderzoek kwam de instantie met een tiental stressverhogende factoren waaronder competitiedrang van collegae, terugkerende deadlines en blootstelling aan publiek tijdens de werkzaamheden. Mensen met de meest ongezonde beroepen scoren hoog in één of meerdere categorieën.

Beroepsmilitair

Missies in verre landen vergen niet alleen fysiek maar ook geestelijk veel van onze jantjes. Mensen in uniform verdienen ook nog eens relatief het minst van alle ambtenaren. Dan misschien toch maar een bureaubaantje bij een saai ministerie.

Brandweerman

Spanning en avontuur. Of nou ja; eigenlijk vooral heel veel spanning. Als brandweerman werk je onregelmatig en heb je vaker te maken met gevaarlijke omstandigheden. Dat trekt zijn wissel op je stemming.

Piloot

Laat je niet van de wijs brengen door de veelal monotone omroepberichten van gezagvoerders aan boord van je vakantievlucht; vliegend personeel barst van de stress door de lange uren, slecht slapen en concurrentie in hun vakgebied.

PR- en evenementenorganisator

Klinkt leuk hoor; borrels, partijen en jaarvergaderingen organiseren en af en toe een persberichtje ophoesten, maar het is niet al te best voor je gezondheid. Mensen in deze sector hebben relatief het meest last van hun rikketik.

Politieagent

Willen we meer blauw op straat, dan moeten we ook iets doen aan de arbeidsomstandigheden van agenten. Vooral de laatste jaren heeft de sterke arm last van agressie en dat heeft zijn weerslag op de gezondheid.

WARDEMENTS X ORANGE BABIES zet zich in tegen hiv

Streetstyle label WARDEMENTS en ORANGE BABIES hebben de handen ineengeslagen voor een exclusieve collectie bij conceptstore X BANK in Amsterdam. ‘Ik ben blij dat ik zowel mijn creativiteit als de opbrengst van de collectie kan delen met Orange Babies, omdat het mijn natuurlijke instinct is om baby’s te helpen’, vertelt Ward Stegerhoek van WARDEMENTS.

Donderdagavond werd de collectie gepresenteerd. Ward Stegerhoek, gerenommeerd Nederlands haarstylist en modeontwerper, en Orange Babies werken al samen sinds de oprichting van het goede doel. Zo coiffeerde hij menig model tijdens de allereerste fashionshows van Orange Babies. Inmiddels is Stegerhoek aangesteld als de nieuwste ambassadeur.

Fotografie: Jurrit van der Waal

Oranje hart

Over de samenwerking met Orange Babies zegt Stegerhoek: “Ik ben blij dat ik zowel mijn creativiteit als de opbrengst van de collectie kan delen met Orange Babies, omdat het mijn natuurlijke instinct is om baby’s te helpen. Sinds de oprichting van Orange Babies ben ik betrokken bij de organisatie en heb ik hun missie omarmt; het streven naar een wereld waarin geen kinderen meer worden geboren met hiv en waar slachtoffers van hiv gelijke kansen krijgen.”

Stegerhoek nam zijn oranje hart mee naar de Verenigde Staten waar hij in 2017 zijn eigen streetstyle label oprichtte: WARDEMENTS. Voor zijn Fall/Winter 2018 collectie ontwierp hij speciaal voor Orange Babies een hoodie en T-shirt. De collectie werd eerder dit jaar al gelanceerd in New York, in samenwerking met het Amerikaanse V Magazine en gehost door het iconische fotografen duo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin. Donderdagavond was het de beurt aan Amsterdam om deze samenwerking groots te presenteren.

Fotografie: Jurrit van der Waal

Oorsprong

Met de WARDEMENTS X ORANGE BABIES samenwerking blijft Orange Babies dicht bij haar oorsprong. Direct vanaf de oprichting in 1999 sloot de Nederlandse mode- en designwereld Orange Babies in de armen. Het initiatief van oprichters Baba Sylla, John Kattenberg en Stef Bakker trok al snel grote ontwerpers aan welke hun naam verbonden aan de missie van Orange Babies: moeders en kinderen in het zuiden van Afrika te beschermen tegen de gevolgen van hiv. Inmiddels heeft Orange Babies een groot netwerk aan supporters en verschillende ambassadeurs zoals Ward Stegerhoek, Caroline Tensen, Jeroen van Koningsbrugge en Fiona Hering.

De limited edition collectie – bestaande uit een hoodie en T-shirt – is bedrukt met bewerkte beelden van fotograaf Mariska van den Brink. De opvallende kreten op de kleding vragen aandacht voor hiv en aids bestrijding in Afrika. Zowel de hoodie als het T-shirt zijn vanaf vandaag exclusief te verkrijgbaar bij concept store X BANK voor €249 en €135, de gehele opbrengst van de collectie gaat naar Orange Babies tegen de bestrijding van hiv en aids in Afrika. orangebabies.nl

Nederlandse betaaldienst keert huizen uit

Je had erbij moeten zijn. Nog geen twee uur na de beursgang van Adyen in Amsterdam, medio juni, noteerde het bedrijf al een plus van 80%. De eerste aandeelhouders mogen zich in een klap een stuk rijker rekenen. De gang van de markt is de grootste sinds jaren, in elk geval sinds de verkoop van de aandelen ABN Amro door de Nederlandse staat. Het piekt bovenaan de lijst van meest omvangrijke beursgangen van techbedrijven in Europa dit jaar.

Niet alleen de top van het bedrijf, maar ook de werknemers profiteren van de beursgang doordat de afgelopen jaren een deel van het salaris is uitgekeerd in opties. “Het zijn geen Silicon Valley-achtige taferelen, waar koffiedames bij de grootste web-ondernemingen afgelopen decennia multimiljonair zijn geworden”, vertelt een ingewijde, “maar de meesten op de vloer kunnen nu wel een huis kopen of een hele mooie auto.” Ze mogen, als ze hun waardepapieren verzilveren, bijna 2,5 miljard verdelen.

Anders dan de meeste andere snelgroeiende web-bedrijven is Adyen niet een van de bekendste spelers. Oprichter en de huidige CEO van de betaaldienst Pieter van der Does lijkt zich bewust buiten de media te willen houden. Wellicht om deals met grote bedrijven als Facebook, Uber, Netflix en AirBNB meer kans van slagen te geven. Samenwerkingen met die web-reuzen leverden afgelopen jaren een explosieve groei van de omzet op; alleen al vorig jaar klom de verkoop van het bedrijf met 50 procent tot ruim een miljard. Adyen verrichte voor ruim 108 miljard aan betalingen (een stijging van 63 procent). In 2017 kreeg de tech-onderneming een bankvergunning van de Europese Centrale Bank waarmee het zijn dienstenpakket kan uitbreiden. Het Amerikaanse zakenblad Forbes noemt Adyen een van de 5 belangrijkste online-bedrijven op het continent in de jaarlijkse Cloud 100.

Van erfgoed tot eigentijds streetwear-ontwerp

De eerste reis naar de maan diende als inspiratie voor het inmiddels iconische Himalaya-jack. Het Zweedse outdoormerk Tenson, die de jas ontwierp, en het Scandinavische JUNKYARD slaan de handen ineen voor een limited edition-collectie.

De samenwerking tussen Tenson en JUNKYARD begon met de liefde voor het Tenson Himalaya-jack. Ontworpen in 1972, werd de nu iconische jas al snel bekend doordat hij werd gebruikt bij een Britse expeditie naar de Himalaya. Het zal dan ook geen verrassing zijn dat het gebergte ook deze keer centraal staat. In het uitgebreide archief van Tenson vol kledingstukken, foto’s en oude lookbooks werd inspiratie opgedaan. Met als resultaat een stoere en street style limited edition-collectie.  

Wereldklasse

“We zijn enorm enthousiast dat ons erfgoed zo relevant kan zijn voor een eigentijds streetwear-ontwerp”, vertelt Karin Plonaitis, Chief Brand Officer van Tenson. Tenson staat voor innovatie, kleding die ieder weertype aankan en gemaakt is van materialen van wereldklasse. Vanaf de eerste dag dat Tenson zich in 1951 in de kleine Zweedse kustplaats Varberg vestigde, staat het tevens bekend om haar collecties met baanbrekende functionaliteit. 

Exclusief

Ook in de Tenson x JUNKYARD collectie staat dit centraal. De exclusieve collectie bestaat uit jassen, hoodies, crews en T-shirts. Allemaal met details en materialen die werden gevonden in de archieven van Tenson en door JUNKYARD werden voorzien van een street style look. Prijzen variëren van € 39,95 – € 259,95, tenson.com en junkyard.com.

Ondernemers VS in hogere sferen

De Amerikaanse president kennen we om zijn hyperbolen. Maar ondernemers in het land van de onbegrensde mogelijkheden kunnen er ook wat van. Volgens de voorzitter van het verbond van MKB’ers reikt het vertrouwen in de economie ‘tot in de stratosfeer’.

Bedrijfsbaasjes ruiken weer voldoende kansen en krijgen ook vaker krediet om hun plannen uit te voeren, stelt hij. Enige minpunt is de arbeidsmarkt: door alle groei is het een stuk moeilijker geworden om personeel te vinden; het werkloosheidscijfer staat op een historisch laag punt van net geen vier procent – sinds 1969 waren er niet zoveel Amerikanen aan het werk. Het cijfer voor het vertrouwen in de economie in de VS piekt op 107,8, het hoogste punt sinds Ronald Reagan in de jaren tachtig een groot aantal belemmerende wetjes door de shredder duwde om het ondernemers gemakkelijker te maken.

Zwolle werkt aan de weg als 3D-kunststad

Foto: Bill Hunt

Voeg maar een naampje toe aan de lijst met hipste kunststeden van Europa: Zwolle. Zwolle? Ja, Zwolle. Deze zomer is de openbare ruimte van de Overijsselse hoofdstad het toneel van een kunstproject waar zelfs Londen, Berlijn, Parijs en Amsterdam jaloers op zijn.

Ambtenaren van de ingeslapen gemeente slaagden erin om enkele van de grootste 3D-kunstenaars ter wereld te contracteren voor een tiental dynamische schilderijen op de Zwolse trottoirs. Behalve bekende ‘gapende gaten’ en ‘steile ravijnen’ kleuren ook de inwoners in 3D de wegen van de provinciestad. Begin juni leverden de kunstenaars hun werk op. Als het deze zomer niet al te hard regent, moet de street art tot 1 september te zien zijn. Dan gaan gemeentereinigers aan de slag om alle verf van het voetpad te verwijderen en de stad in oude staat terug te brengen. Het kan tenslotte ook niet altijd feest zijn in Zwolle.

Mondriaan inspiratie voor Lego

Die eindeloze weekeinden die we in bed of op de bank besteden met het kijken van series zijn eigenlijk heel zinvol. We steken er namelijk heel wat van op. Voor de serie The Toys that Made Us kreeg videokanaal Netflix toegang tot de ontwerpstudio van de Deense speelgoedfabrikant Lego.

Zo blijkt dat oprichter Ole Kirk Christiansen zich voor de kleuren van zijn bouwsteentjes liet inspireren door niemand minder dan de Nederlandse kunstenaar Piet Mondriaan. “De simpelheid van zijn gebruikte kleuren  – vooral zwart, blauw, geel en rood – prikkelt de fantasie van kinderen”, aldus een archiefmedewerker van Lego in het uitzonderlijke portret over het wereldberoemde bedrijf. Christiansen begon in 1932 met de verkoop van houten speelgoed. Pas vijftien jaar later, toen plasticmachines in Denemarken voor de industrie beschikbaar werden, bedacht de speelgoedfabrikant zijn beroemde bouwstenen. Anders dan het meeste andere speelgoed dat juist afwijkende kleurtinten gebruikte, koos Christiansen voor de basiskleuren van Mondriaan.

Ruim toch eens op, die kunstschatten!

Dan heb je zo’n doosje met aardewerk in de berging staan of een volledig verpieterd schilderij waar je eigenlijk niets mee hebt, maar wat mogelijk misschien toch nog best wat opbrengt op een veiling. Maar vergeet je lange tijd om er door een expert naar te laten kijken. Tot die éne dag. Verhalen van ‘opgedoken kunstschatten’ zijn van alle tijden en vormen de grootste inspiratiebron voor feelgood-shows als het ‘Britse Antiques Road Show’ en onze polderversie ‘Tussen Kunst en Kitsch’. Het zou ons toch alerter moeten maken op wat we eigenlijk allemaal aan topstukken bewaren tussen onze oude rommel.

Dit voorjaar was het weer eens raak bij onze verre Zuiderburen. Een Franse familie besloot om de bezem door hun opslag te halen en stuitte op een zeer zeldzame Chinese vaas uit de Qianlong-periode (18e eeuw). Londense deskundigen schatten de waarde op een half miljoen euro. In juni werd het stukje aardewerk aan een Chinese verzamelaar verkocht voor bijna 30 keer die prijs: 14,2 miljoen euro.

Chinees porselein mag dan niet écht populair meer zijn in Europa, in China daarentegen, waar vooral rijk geworden ondernemers naarstig op zoek zijn naar historische objecten uit eigen land, wordt er nog grif geld voor betaald. Ook Chinees antiek meubilair en juwelen uit voorbije tijden doen het goed op de lokale markt. Al neemt, bij stijgende prijzen, ook het aantal vervalsingen snel toe.

Groene schoen moet ‘footprint’ sportindustrie verkleinen

Wat tot voor kort een ‘maatschappelijk verantwoorde onderneming’ heette, en eerder een ‘goed werkgever’, wil tegenwoordig vooral als ‘groen’ te boek staan. Bedrijven doen er alles aan om in de smaak te blijven vallen bij de steeds kritischere consument; door kwaliteit en prijs naar een optimum te duwen maar vooral ook door de onderneming zelf als ‘juist’ in de markt te zetten.

Sportschoenenfabrikant Nike moet wat dat betreft een behoorlijke stap zetten; afgelopen jaren kwam de Amerikaanse gigant vaker in het nieuws omdat het zijn hippe muiltjes in derdewereldlanden liet produceren – volgens critici door onderbetaalde kindertjes. Om dat negatieve PR-tij te keren, zet Nike in op duurzaamheid. Daarvoor ontwikkelden knappe kopen binnen het concern een methode waarmee het restleer, die delen van de koeienhuid die normaliter ongebruikt werden weggegooid, tot een nieuw weefsel te verwerken, het zogenoemde Flyleather. Chief Operating Officer Eric Sprunk maakte de ‘big breakthrough’ bekend op de Copenhagen Fashion Summit.

Door meer leer te verwerken hoeven minder koeien te worden gefokt en is de uitstoot aan koolstofdioxide een stuk minder, is de theorie. Daarbij is het verschil met origineel leer met het blote oog amper te zien. “Sustainable design doesn’t have to be ugly”, aldus de grote baas. Een fijne boodschap aan de collega-confectieondernemers op de beurs die al jaren actief zijn om hun industrie minder vervuilend te maken.

Games & gadgets: voor straks en later

De E3, de Electronic Entertainment Expo – de grootste gamebeurs op aarde – ligt weer achter ons. Wat waren de belangrijkste trends en gadgets uit Los Angeles?

Tekst: Jan Meijroos

Games als Netflix

Steeds meer game-abonnementen doen hun intrede. Sony PlayStation heeft PS Now, Microsoft Xbox heeft de Game Pass en nu komt Electronic Arts met Origin Access Premier: voor een vast bedrag per maand of per jaar krijgen pc-gamers toegang tot alle nieuwe EA pc-games op dag van release, plus toegang tot honderden oudere games.

Gays in de hoofdrol!

Er zijn in het verleden meerdere games geweest met homo- of biseksuele hoofdrolspelers, maar zo prominent als Sony PlayStation haar persconferentie opende met The Last of Us; Part Two waarin hoofdrolspeler Ellie tijdens een dans gekust wordt door een andere vrouw, was een behoorlijk statement. Hulde!

Adaptive Controller

Microsoft komt in september met de Adaptive Controller; een spelcontroller voor gamers met een lichamelijke beperking die werkt voor Xbox en pc. Microsoft heeft de controller ontworpen samen met AbleGamers Charity, The Cerebral Palsy Foundation, Craig Hospital, SpecialEffect en Warfighter Engaged. Gamers kunnen allerlei randapparatuur toevoegen. Zo ondersteunt de controller apparatuur van onder meer PDP, Logitech en Quadstick. Het is ook mogelijk om de Adaptive Controller tegelijkertijd met een normale controller te gebruiken, om zo de besturing op een innovatieve manier te verdelen.

Poké Ball Plus

Ok, meer nerdy dan dit wordt het niet maar de Poké Ball Plus is een accessoire in de vorm van een Poké Ball waarmee Pokémon: Let’s Go, Pikachu! en Pokémon: Let’s Go, Eevee! – twee games voor de Nintendo Switch die later dit jaar verschijnen – gespeeld kunnen worden. Dit is de natte droom voor miljoenen Pokémon-fans wereldwijd.

This is Sparta!

Eervolle vermelding voor een van dé games van de afgelopen E3 die we ook daadwerkelijk dit jaar nog gaan spelen: Assassin’s Creed: Odyssey. Vanaf 5 oktober mag je in het oude Griekenland als huurling met speer en zwaard klop uitdelen en een episch avontuur tegemoet zien. Je kunt zowel een mannelijk als vrouwelijk personage spelen. Wij gaan voor de kick-ass Kassandra!