foto: screenshot Youtube PlayStation
Detroit: Become Human (preview)
De Franse ontwikkelaar Quantic Dream is altijd op zoek naar afwijkende manieren om verhalen te vertellen middels het medium videogames. Quantic Dream’s David Cage – studiohoofd, leaddesigner, regisseur en scriptschrijver ineen, noemt zichzelf dan ook veelvuldig en knipogend een gemankeerd filmmaker. Toch is hij uitermate serieus over het type spellen dat hij ontwikkelt. Cage: “Er zijn genoeg studio’s die uitermate goed zijn in het fabriceren van schietspellen en racegames. Wij doen iets anders. Ik ben altijd op zoek naar emotie, naar verhalen. Ik wil spelers raken met een persoonlijke, intense gebeurtenissen. Personages staan bij ons centraal, de rest is bijzaak.”
Detroit: Become Human kent twee belangrijke spirituele voorgangers, de spellen Heavy Rain en Beyond Two Souls. Twee games van Cage’ s studio die gezien kunnen worden als een soort interactieve films waarbij de keuzes en consequenties van de speler centraal staan. Dat is opnieuw het geval bij Detroit. In een nabije toekomst worden mensachtige robots als slaaf ingezet in de maatschappij. Echter, de androïden pikken het langer en ontketenen een revolutie met alle gevolgen van dien. Als speler bevind je je midden in het verhaal, letterlijk, aangezien je drie verschillende Android-personages aanstuurt. De schuchtere Kara, de rebellenleider Markus en de politie-androïde Connor die afwijkend gedrag bij andere androïden moet onderzoeken. De drie verhaallijnen kruizen elkaar hetgeen resulteert in uiteenlopende morele keuzes voor de speler.
Het wisselen tussen personages is op zichzelf al vrij intimiderend aangezien je je als speler steeds met een andere hoofrolspeler moet identificeren. Wat goed is voor personage A kan mindere gevolgen hebben voor personage B. Maar het meest intrigerende is de manier waarop de missies een keur aan keuzes en uitkomsten kunnen hebben. Neem Connor die een gijzeling van een jong meisje bovenin een penthouse moet zien te verijdelen. De manier waarop je van tevoren je inleest in de situatie en je met de gijzelnemer praat, zal bepalen of de doorgedraaide Androïde gijzelnemer zelfmoord pleegt, – Connor doodt, – Connor verwondt, – het meisje en zichzelf van 13 hoog naar beneden laat storten, – het meisje laat gaan en berouw toont en nog tal van andere variaties daartussen. Iets vergelijkbaars geldt in een intense scene met Android Kara waarin ze als werkster getuige is van kindermishandeling. Bescherm je de dochter van de gewelddadige vader met alle gevolgen van dien of…?
De thema’s en dilemma’s van Detroit: Become Human gaan behoorlijk ver waarbij het spel allerlei existentiële vragen opwerpt over wat het is om mens te zijn. Blade Runner en Westworld zijn dan ook nooit ver weg.
Ontwikkelaar: Quantic Dream
Uitgever: Sony Interactive Entertainment
Platform: PlayStation 4 (Pro)
Prijs: € 69,99