Podcastnerds

Ze willen heel Nederland aan de podcast brengen. Door de markt luisteraars te vergroten én door slimmer en beter samen te werken met adverteerders. Anne Janssens en Tim de Gier begonnen in de zomer van 2016 hun mediastart-up Dag en Nacht Media. En het gaat goed, maar in de kroeg is het soms lastig voor ze. Janssens vertelt.

“Ik ken Tim al van toen we op de basisschool zaten en we samen basketbalden op het schoolplein. Veel later weer kwamen we elkaar opnieuw op Twitter tegen, toen bleek dat we allebei in de media werkten én dat we allebei podcastnerds waren. Ik luisterde destijds religieus naar The Bugle en Marc Marons WTF. Toen Tim terugkwam van een jaarlang aan Harvard studeren, begon hij een podcast met een gezamenlijke vriend van ons, Willem Dudok, over de Tour de France. Zo kwam Tim erachter dat het weliswaar te gek is om zo’n podcast te maken, maar dat het wel echt lastig is om publiek én wat inkomsten te verwerven. Daarover pratend leek het ons tof om een oplossing voor die problemen vorm te geven.”

Intiem
“Het is belangrijk dat wij een netwerk hebben opgebouwd van podcastmakers. Zo hebben we ‘Echt gebeurd’ van Paulien Cornelisse en Micha Wertheim in ons pakket. De belangrijkste manier waarop mensen een nieuwe podcast leren kennen is via een andere podcast. Luisteraars hebben vaak een vrij intieme band met hun shows. Je luistert tachtig procent van de tijd, heel aandachtig, via de koptelefoon. Maar het betekent ook dat je emotioneel geïnvesteerd hebt, waardoor je niet zo makkelijk een andere podcast uitzoekt. Het is een beetje alsof je een nieuwe vriend gaat zoeken – dat doe je niet zomaar. Wij hebben geleerd dat het helpt als mensen in een podcast die je toch al luistert zeggen: ‘Hé, luister dit ook eens!’ En daar kunnen we ons netwerk dus goed voor inzetten.”

“Om het totale aantal podcastluisteraars in Nederland te laten toenemen, zetten we zelf ook nieuwe series op met experts in een genre, die een eigen schare volgers hebben. Een goed voorbeeld is de podcast die we net gelanceerd hebben met Hiske Versprille, culinair recensent en journalist voor Het Parool. Zij spreekt daarin met chefkoks over eten. Hiske is een vrij bekende journaliste die zelf een groot publiek heeft. Door met haar die podcast te maken, hopen we een nieuw publiek aan te boren. En dat kunnen we dan weer eens doorverwijzen naar bijvoorbeeld Nynke de Jong, die voor ons ‘Ik ken iemand die’ maakt, een serie over opvoeden. Momenteel gaat het eigenlijk heel erg goed! In april 2017 zijn we daadwerkelijk begonnen en nu hebben we al negen shows staan. Met al meer adverteerders dan we verwachtten. We merken dat de aandacht voor podcasts groeit.” 

Ideetje
“In het café beginnen mensen vaak over ‘dat leuke podcast-ideetje’ dat ze hebben. We krijgen veel verzoeken van mensen die zelf ook podcasts willen maken. Dat is soms heel leuk, als mensen een goed idee hebben, maar vaak is dat niet zo. Mensen beseffen niet dat echt een goede podcast maken veel tijd kost. Je moet uitdenken wat en hoe je interviewt, hoe je moet presenteren, en hoe je het kunstje niet een keer doet, maar in een serie van minstens tien keer. Mensen denken: ‘mic aan en klaar’. Maar dan neem je een slechte podcast op.”

“De komende tijd gaan we nog verder groeien door investeerders te werven. Om onder meer de mensen met wie we werken meer te betalen, zodat ze nog meer tijd krijgen om met ons mooie podcasts te maken.”

Anne Janssens
Na zijn redacteurschap bij Vrij Nederland, Runner’s World en de KNVB richtte Janssens enige tijd geleden met Tim de Gier Dag en Nacht Media op. Hij werkt tegenwoordig ook voor GroenLinks.