‘Digitale buitenreclame is een blijvertje’

‘Nieuwe kansen in een oude industrie’, zo omschrijft ondernemer Mike Kolker zijn bedrijf Mundu in digitale buitenreclame. Het heeft inmiddels zo’n 2.000 ‘vlakken’ in beheer langs de grote wegen in Nederland en bij pompstations. ‘Adverteerders vragen om hoge zichtbaarheid en relevante momenten waarop specifieke producten kunnen worden aangeprezen’, aldus Kolker.

Kolker is wat je noemt een ‘selfmade man’. Op zijn vijftiende al ging hij van school om zijn eigen webdevelopmentbedrijf te kunnen bestieren: ‘Dat had ik zo onderhandeld met de leerplichtambtenaar.’ Tien jaar later verkocht hij zijn bedrijf om zich verder te kunnen ontwikkelen op het gebied van marketing bij een andere groeiende webshop. Toen die verkocht werd, ontmoette hij tenslotte zeven jaar terug zijn huidige ‘sales-collegae’. In 2012 stond zijn handtekening en die van zijn nieuwe partners onder de oprichtingsakte van Mundu, een aanbieder van buitenreclame op digitale borden.

Leuk detail: het eerste kantoor van Mundu was gevestigd in een oude bunker uit de Koude Oorlog in Assen, compleet met loden deuren, tapijt uit de jaren zestig en voorhistorische telefoons. ‘Mijn partner had het eerder in gebruik als opnamestudio. We zijn er toen bij in getrokken.’

Lekker laagdrempelig
Digitale reclamemasten verschijnen steeds vaker langs de rijks- en rondwegen in Nederland, weet hij. ‘Ouderwetse reclameborden zijn weliswaar goedkoper om te plaatsen, maar het onderhoud en het vervangen van posters is bijzonder kostbaar. Onze moderne variant blijkt al na enkele jaren voordeliger.’ Mundu heeft geen eigen borden, maar onderhandelt juist tussen eigenaren en mediabedrijven. De eigenaar ziet zichzelf naar eigen zeggen het liefst als de AirBNB van de buitenreclame. ‘Inmiddels kunnen we 2.000 zogenoemde ‘vlakken’ aanbieden’, vertelt hij trots. Zijn bedrijf heeft grote namen als klant, bedrijven als McDonald’s, Etos en BMW, maar bedient ook MKB’ers: ‘Al vanaf vijf- of zeshonderd euro kan je enkele seconde per reclameloop mee op een zuil. Dat kan zomaar tot een grote omzetstijging leiden.’

Kolker en zijn collegae moeten het hebben van massa. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Vaak wordt hij gewezen op het enorme percentage passanten bij wie buitenreclame niet opvalt. ‘Ten onrechte’, aldus de ondernemer, ‘stel dat zeventig procent het niet ziet, dan is hij opgevallen bij de overige dertig. Als je dat vermenigvuldigt met het aantal passerende automobilisten, kom je tot hoge cijfers. De meeste van onze klanten benadrukken dat het werkt.’

Klik-klaar
‘Adverteerders vragen om hoge zichtbaarheid en relevante momenten waarop specifieke producten kunnen worden aangeprezen’, legt hij uit. ‘Door onze opzet kunnen we snel schakelen. Wordt het warmer en neemt de UV-factor in de lucht toe, dan wordt het bijvoorbeeld heel aantrekkelijk voor een producent van zonnebrandcrème om te adverteren. Wij hebben een reclame in zo’n geval met een muisklik in omloop.’

De eigenaar van Mundu verwacht komende jaren in Nederland flink door te kunnen groeien: ‘Waar andere advertentieomzetten in andere mediatypen, met uitzondering van online, afgelopen jaren flink zijn gedaald, zien we juist in ‘outdoor’ een groei. Ik durf nog wel te beweren dat buitenreclame bij de huidige ontwikkeling over enkele decennia het enige overgebleven massamedium is.’  

Mike Kolker

Deze ondernemer is met twee compagnons eigenaar van buitenreclamebedrijf Mundu; zij koppelen de eigenaars van reclamezuilen aan aanbieders van advertenties. Het eerste kantoor van het bedrijf was gevestigd in een oude bunker uit de Koude Oorlog.