Compacte SUV’s: BMW X2 vs. Volvo XC40

Foto: Automobile Italia

Crossovers en SUV’s zijn de trend. Maar als je in zo’n auto rijdt, wil je ook weer niet dat je vrienden denken dat je de auto van je opa hebt geërfd. Daarom twee auto’s waarmee je je in de stadsjungle kunt vertonen als je nog geen grijze haren hebt.

Exterieur
Als je bij het horen van de naam Volvo nog steeds denkt aan zeecontainers met een Greenpeace-sticker op het achterraam, is het de moeite waard om eens op excursie te gaan naar een Volvodealer. Het merk heeft namelijk definitief gebroken met het design uit de jaren ’80, dat uitsluitend met de liniaal tot stand leek te komen. Onder leiding van Thomas Ingenlath, designchef sinds 2012, brak de lente aan in de designstudio’s van het merk. Bij BMW was het ontwerp altijd al belangrijker dan bij Volvo, maar er waren nogal eens modellen die discussie opriepen. Dat doet de X2 ook, onder meer door de merkemblemen in de C-stijlen — een vrolijke verwijzing naar de fraaie CS uit de jaren ’60.

Interieur
De BMW doet op dit punt niets fout; je hebt talloze mogelijkheden om het interieur naar je eigen smaak samen te stellen. Je kunt kiezen uit normale stoelen of sportstoelen, verschillende navigatiesystemen, verschillende soorten stof en leer — het houdt niet op. Maar het is allemaal wel een tikje serieus, terwijl het verfrissende exterieur eigenlijk best een bijpassend interieur verdiende. Bij Volvo is dat beter gelukt: de Zweden hielden zowel bij het ontwerpen van het in- als het exterieur in gedachten dat ze met deze auto een jongere doelgroep wilden bereiken. Niet alleen in vorm en materiaalgebruik, maar ook in functionaliteit: de XC40 heeft voldoende opbergruimte om de eindeloze stroom spullen van jonge gezinnen fatsoenlijk op te bergen.

Aandrijflijn
We vergelijken hier de X2 sDrive20i met de XC40 T4. Beide zijn standaard voorzien van een automaat. In het geval van de Volvo is dat een achttrapsautomaat, in de BMW moet je je met zeven versnellingen zien te redden. De prestaties van de 190 pk sterke Volvo zijn goed vergelijkbaar met die van de BMW, die 192 pk heeft. In beide gevallen kun je overigens ook voor andere motoren kiezen. Bij de Volvo kun je kiezen uit drie benzinemotoren (156, 190 of 247 pk) en twee diesels (150 of 190 pk). Bij de BMW gaat de keus tussen twee benzinemotoren (140 of 190 pk) en drie diesels (150, 190 of 231pk). Beide modellen kunnen ook met vierwielaandrijving besteld worden, maar dat is natuurlijk logisch voor een SUV.

Rijden
Een SUV, welke dan ook, koop je niet omdat je ervan houdt om volgas over bergpassen te stormen of het ronderecord op Zandvoort te verbeteren. Aan het begin van deze eeuw reden veel SUV’s door hun hoge zwaartepunt ronduit belabberd, zoals Dafne Schippers ook weinig klaarmaakt als ze op stelten loopt. Wat dat betreft is er de afgelopen jaren veel verbeterd. De X2 wordt door autojournalisten omschreven als ‘de SUV die niet aanvoelt als een SUV’, terwijl de XC40 vooral vanwege zijn comfort geprezen wordt. Dat laatste is zowel een compliment als een eufemisme voor ‘je hoeft niet te proberen om een leuk binnendoorweggetje te pakken’.

Prijskaartje
Bij merken als Mercedes en BMW betaalde je vroeger altijd een hogere aanschafprijs, in de hoop dat je dat ook weer zou terugverdienen met een betere restwaarde. Dat is tegenwoordig niet anders, want de X2 is duurder dan de XC40. De X2 sDrive20i kost je 47.495 euro, terwijl de Volvo XC40 T4 voor 44.475 euro mee mag. Daarbij is de Volvo ook nog voorzien van uitgebreidere veiligheidssystemen, waaronder een noodremsysteem dat ingrijpt als je voetgangers over het hoofd ziet. Overigens heeft Volvo voor de XC40 ook een abonnement, met de naam Care by Volvo. Daarmee wordt een nieuwe XC40 net zo gemakkelijk als een nieuwe telefoon, claimt het merk. In Nederland wordt het abonnement nog niet aangeboden, in onder meer Zweden en Duitsland wel.

Conclusie
De Volvo XC40 schopte het tot Auto van het Jaar, als eerste Volvo ooit. Bovendien is hij bereikbaarder dan de BMW X2. Bij beide modellen speelt het design echter een belangrijke rol, en dat van de X2 spreekt ons meer aan dan dat van de XC40. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Want hoe geslaagd we de BMW ook vinden: op basis van de cijfers is het een gelopen koers: de Volvo wint.