Twitter verliest USP met deze drastische update

We moeten in de toekomst wellicht afscheid nemen van hét handelsmerk van Twitter. Het sociale medium is as we speak een update aan het testen, waarbij je 280 tekens gebruikt in plaats van de klassieke 140. Op dit moment wordt de test nog op kleine schaal gedaan, maar met deze ommezwaai lijkt Twitter zijn vleugels naar een nieuw tijdperk uit te slaan.

De reden van Twitter om de iconische 140 tekens vaarwel te zeggen zit hem eerder in een technisch aspect, dan één om de Twitteraar tegemoet te komen (al speelt dat vast ook een rol). In de lekker uitgebreide tweet van oprichter Jack Dorsey lees je zijn voornaamste argument.

Terugval

Het is al langer bekend dat Twitter in zwaar weer zit. Het aantal actieve gebruikers neemt steeds meer af, en de concurrentie van onder andere Facebook en Instagram maakt het er allemaal niet makkelijker op. Zo werd begin 2017 bekend dat er iets meer dan 300 miljoen actieve gebruikers zijn, waarvan iemand als actief wordt beschouwd als ze het platform gebruiken en ingelogd zijn (dus niet per se wanneer ze een tweet versturen).

Natuurlijk is een aantal van 300 miljoen ontzettend veel, maar het is alweer even gelden dat ze een groei in dit aantal doormaakten. Vergelijk het trouwens met Facebook (2 miljard actieve gebruikers) en Instagram (800 miljoen) en je ziet direct het probleem. Er moet iets veranderen, al is het de vraag of dit de juiste is.

One Response