OV Terminal Breda: het station dat eigenlijk geen station is

Een treinterminal, een busstation, een parkeergarage, een kantoorkolos, een winkelcentrum en woonflat. Het enorme zandstenen en marmeren complex dat in 2016 in het hartje van de historische Breda verrezen is, mag eigenlijk geen station heten. Het is veel meer dan dat, zeggen opdrachtgevers van de West-Brabantse gemeente. Wethouders spreken liever over ‘een stadsuitbreiding’, een modern overdekt deel van het centrum.

Tekst: Floris Müller

De OV Terminal Breda (zoals het complex in gemeentefolders genoemd wordt) kenmerkt zich door gigantische zuilen die als de poten van een wild peest tot ver in de oude stad reiken. Het complex heeft geen officiële ingang of uitgang. Het interieur valt vooral op door de vele verschillende indrukken en stijlen; het ene moment bevind je je in de adembenemende stationshal, het andere word je door het shoppende publiek meegenomen richting het warmere winkeldeel van de terminal. Weer even later sta je in de strak-ingerichte parkeerzone.

De onthulling van het mega project is niet onopgemerkt gebleven. Op sociale media bevechten voor- en tegenstanders van het gebouw zich. De ene vindt het prachtig, de ander schuwt van ‘het betonnen gevaarte dat niet aansluit bij het historische karakter van de stad.’ De inwoners van Breda mogen er het hunne van vinden, volgens Nederlandse bouwmeesters van de Branchevereniging Nederlandse Architectenbureaus (BNA) is het complex het beste wat afgelopen jaar uit de grond gestampt is. Een vakjury koos het ontwerp van architect Koen van Velsen uit ruim 121 inzendingen.