Streaming zorgt voor klinkende cijfers

Er lijkt geen einde te komen aan de populariteit van online muziek diensten. Niet alleen Sportify, de twaalf jaar oude Zweedse pionier in de sector, doet het goed met ruim 71 miljoen gebruikers (+8% in een jaar). Ook Apple pikt een graantje mee; afgelopen maanden meldden zich iedere maand 2 miljoen nieuwe abonnees bij de streaming service; het totaal piekt inmiddels op 42 miljoen.

De tech-gigant heeft daarvoor overigens behoorlijk moeten investeren; in 2014 betaalde Apple 3 miljard dollar voor de overname van concurrent Beats van muzikant Dr. Dre; het duurt waarschijnlijk nog zeker een jaar voordat het bedrijf voldoende ophaalt bij betalende gebruikers om boven de nul te eindigen. Ook Amazon en het van oorsprong Franse Deezer laten groei zien; beide diensten hebben zo’n 35 miljoen gebruikers waarvan ongeveer een derde betalend. De gevestigde bedrijven hebben nog maar eventjes om zich in te graven; naar alle waarschijnlijkheid stapt ook Facebook dit jaar in de muziek; betrokkenen bij platenmaatschappijen en muzieklabels bevestigen in Amerikaanse media dat het bedrijf inmiddels verschillende contracten voor het delen van nummers heeft afgesloten. De vraag is in hoeverre het schandaal rond het delen van gebruikersgegevens de timing van de lancering van de muziekdienst in gevaar brengt.