Sorry, but not sorry

Foto: Brian Solis

De topman van Facebook mag dan behoorlijk aangedaan overkomen over het vertrek van miljoenen gebruikers van zijn sociale medium en politieke vragen uit Washington. Echte verandering bij het bedrijf mogen we van Mark Zuckerberg niet verwachten.

Het delen van gegevens van gebruikers blijft big business, aandeelhouders zijn niet zomaar bereid om dat op te geven. Vorig jaar nog haalden Facebook (en Whatsapp en Instagram) bijna 16 miljard euro op met de verkoop van informatie aan adverteerders, een absoluut record in de geschiedenis van het 13-jaar oude bedrijf.

Na het schandaal rond het gebruik van de gegevens van ruim 50 miljoen gebruikers van Facebook door het Britse data mining-bedrijf Cambridge Analitics voor onder meer de presidentscampagne van Donald Trump kwam Zuckerberg in zwaar weer. Wereldwijd zegden vele gebruikers hun profiel op, de beurskoers daalde en de topman mocht uitleg geven in het Amerikaanse huis van afgevaardigden. Daar toonde Zuckerberg zich zenuwachtig en tot alles bereid om de gunst van de politiek en vooral het publiek terug te winnen. Analisten geloven dat het vooral bij  mooie woorden blijft. De regeltjes bij het media-imperium uit Menlo Park in Californië worden aangescherpt, vooral om het idee van privacy te versterken; in het bijzonder wat betreft het gebruik van informatie door derden. Die aanpassingen echter zijn vooral oppervlakkig, zeggen de experts. Facebook investeert naar verwachting komende tijd miljoenen in PR en marketing; dit om pijnlijke lekken over zijn salesactiviteiten, zoals begin dit jaar, te voorkomen.