Samsung in de voorhoede van de vierde industriële revolutie

In 2020 moet íeder nieuw Samsungapparaat ‘Internet of Things-proof’ zijn. Een mooie ambitie die steeds meer gestalte krijgt. Soms al zonder dat we het doorhebben…

Een televisie die automatisch nieuwe ingeplugde apparaten herkent en er nieuwe software voor downloadt. Een wasmachine die je op afstand, met je telefoon kunt bedienen. In de supermarkt via je eigen smartphone en een ingebouwde camera in je koelkast checken of je nog melk in huis hebt. Het slot van je voordeur openen met je smartphone. Lichten die automatisch aangaan op het moment dat je je huis binnenstapt en die je vervolgens met je stem dimt.

Dit zijn allemaal geen vergezichten of toekomstdromen, maar functionaliteiten die al op dit moment in diverse Samsung-apparaten aanwezig zijn. Bovenstaande voorbeelden scharen we onder het Internet of Things (IoT), waarbij alledaagse voorwerpen zijn verbonden met het netwerk en gegevens kunnen uitwisselen. Het IoT is een van de vier megatrends die momenteel samenkomen en zo zorgen voor de vierde industriële revolutie. Ook de andere drie trends – artificial intelligence (AI), virtual reality (VR) en big data – zullen de komende jaren allesbepalend voor ons worden.

De wereld fuseert
Even een kort geschiedenislesje. De eerste industriële revolutie gebruikte water- en stoomkracht om productieprocessen te mechaniseren. Met de tweede industriële revolutie kwam de echte massaproductie op gang door gebruik te maken van elektriciteit. De derde combineerde elektronica en informatietechnologie, waarmee productieprocessen geautomatiseerd werden. De vierde revolutie, die nu bezig is dus, bouwt verder op die derde en wordt gekarakteriseerd door een samensmelting van allerlei technologieën. Waar voorheen industrieën redelijk zelfstandig en onafhankelijk van elkaar opereerden, vervagen die onderlinge grenzen en grijpt alles steeds meer op elkaar in.

Begin dit jaar werd in Zwitserland het World Economic Forum (WEF) gehouden. WEF-oprichter Klaus Schwab sprak daar over de zogenaamde ‘industriële convergentie’: een fusie tussen de fysieke, digitale en biologische wereld. Het samenkomen van verschillende industrieën zal een periode van wereldwijde veranderingen met zich meebrengen, waar Samsung al een tijd lang op inspeelt. Ontwikkelingen zoals robotisering, nanotechnologie, biotechnologie, 3D-printen, virtual reality en Internet of Things zullen dit proces versnellen.

De manier van werken, consumeren, communiceren, verplaatsen en kennisvergaring zal hierdoor de komende jaren aan flinke veranderingen onderhevig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de toepassing van meer sensoren in de vliegtuigmotoren, treinen en MRI-scanners, om luchtvaart, treinverkeer en zorg efficiënter en effectiever maken. Of aan artificial intelligence die potentieel hartfalen kan detecteren, tandenborstels die tijdens het poetsen gebitten scannen en tips geven, zelfrijdende auto’s, slimme audiospeakers en bankieren zonder bank. Het is nog maar het topje van de digitale ijsberg.

Virtual Reality
Samsungs ambitie is helder. Het bedrijf wil in de voorhoede van deze beweging opereren en profileert zich steeds nadrukkelijker op dit vlak. Zo stelt het bedrijf op dit moment marktleider te zijn in virtual reality 360°-video en stimuleert het virtual reality via uiteenlopende partnerships en live event-broadcasts.

Cijfers van toonaangevend onderzoeksbureau SuperData onderschrijven dit. In 2016 werden er volgens zijn berekeningen 6,3 miljoen VR-headsets verscheept, verdeeld over vijf partijen: Oculus Rift, HTC Vive, PlayStation VR, Samsung Gear VR en Google Daydream, met respectievelijk 200.000, 400.000, 800.000, 4,5 miljoen en 300.000 doorverkochte exemplaren.
Samsung-DirtyScience
Stephanie Llamas, vicepresident research en strategy, hoofd van Immersive Technology Insights bij SuperData, licht die cijfers toe: “Oculus, VIVE en PSVR zijn duurdere, en daardoor meer niche-apparaten die een kleinere groep consumenten aanspreekt. Niet iedereen heeft een high-end pc of console. Maar iedereen heeft een smartphone”. Voor 2017 staat de teller voor Samsung Gear VR al bijna op 7 miljoen stuks. En virtual reality staat relatief gezien nog maar in de kinderschoenen.

Samenwerken is een must
Weer even terug naar Internet of Things: het gaat hierbij om alledaagse gebruiksvoorwerpen, de gebruikers en hun levensstijl. Elke persoon staat centraal in zijn eigen technologische universum, waaraan het Internet of Things-universum zich, net als de mens, continu aanpast. Maar aanpassen betekent ook vooral samenwerken.

In 2015 gaf Samsung al aan dat openheid en samenwerking binnen de industrie nodig zijn om het Internet of Things te laten slagen. Alleen dan kan een open platform ontwikkeld worden. In een ideale wereld moet elk apparaat van elk systeem verbonden kunnen worden met een ander apparaat van een ander systeem. Niet voor niets is Samsung ‘diamond member’ van de Open Connectivity Foundation (OCF) en leidt het bedrijf de wereldwijde standaardisatie van de IoT-technologie.

Samsung was het eerste bedrijf in de industrie die een OCF-certificering ontving voor de Smart-tv’s, Family Hub- koelkasten en airconditioners. Haar streven is om de certificering voor álle huishoudelijke apparaten te ontvangen. Via de OCF-certificering ontstaat open compatibiliteit tussen de verschillende producten van bedrijven die zich hebben aangesloten bij OCF. Naast Samsung zijn dat meer dan 390 bedrijven, waardoor de komende drie jaar in totaal 20 miljard IoT-producten worden gesynchroniseerd volgens de OCF-standaard.

Beveiliging
Internet of Things brengt echter ook risico’s met zich mee. De beveiliging van slimme apparaten die met het internet zijn verbonden, staat volgens Gerwin Naber te weinig op het netvlies van bestuurders. Naber is verantwoordelijk voor de cybersecurity en privacy-praktijk bij PwC, en stoelt zijn uitspraken op de Global State of Information Security Survey 2017, een periodieke studie van PwC in samenwerking met de tijdschriften CIO en CSO. PwC ondervroeg in 2016 ruim 10.000 bestuurders en IT-executives uit 133 landen (waaronder Nederland) over de beveiliging van bedrijfsinformatie. Op dat moment waren er ruim 18 miljard apparaten verbonden met het internet. Een minderheid (46%) van de bedrijven investeert echter in de beveiliging van de Internet of Things-apparaten. Computers en andere apparatuur zijn daardoor kwetsbaar voor internetcriminelen. Daarnaast ontstaan door de opkomst van IoT gigantische hoeveelheden data die beschermd moeten worden.

Samsung is zich hier terdege van bewust en heeft de noodzakelijke maatregelen getroffen op dit vlak. Uiteraard blijft de focus van het bedrijf gericht op de ontwikkeling en verkoop van producten met een onderscheidend design en innovatieve features, maar eenzelfde toewijding legt het bedrijf aan de dag voor diensten die met de Cloud en artificial intelligence verband houden. De veiligheid staat daarbij voorop.

Neem softwaretoepassingen voor de smartphone als KNOX: door Samsung KNOX Workspace worden zakelijke apps en gegevens gescheiden van privétoepassingen en -data. De zakelijke gegevens worden in een aparte, zogeheten container geplaatst die beveiligd is. Hierbinnen gelden strenge regels voor het gebruik van apps en dataopslag. Door de KNOX-applicatie op de smartphone te activeren met een wachtwoord kom je in de beveiligde omgeving. Alle data die zich hier bevindt, kan niet naar de privéomgeving en vice versa, en is zo beveiligd voor invloeden van buitenaf. Anders gezegd maakt KNOX van je smartphone feitelijk twee telefoons: een zakelijke en een privételefoon, en als gebruiker bepaal je zelf wanneer je welke gebruikt.

Het nieuwe normaal
Het moge duidelijk zijn dat onze wereld in rap tempo verandert. We staan aan de vooravond van enorme technologische vernieuwingen die bepalend zijn voor hoe de komende generaties hun levens gaan inrichten. Maar de verandering is al ingezet en Samsung wil daar een bepalende rol in spelen. Of zoals David Lowes, Chief Marketing Officer van Samsung Electronics Europa, dit jaar al zei op de IFA in Berlijn: “Wij geven richting aan ‘the new normal’ van consumenten.”