Rambo Lambo

Foto: Lamborghini Urus

In de Lamborghini-showrooms verschijnt dit jaar de Urus; net als veel andere merken introduceert het sportwagenmerk een SUV. Maar het is bepaald niet de eerste Lamborghini die zich beter thuisvoelt in de bossen dan op het circuit. Maak kennis met de Lamborghini LM002, de auto die een Hummer degradeert tot een karretje voor schoonheidsspecialistes en sportschoolhouders.

Zoals veel sportwagenmerken heeft Lamborghini een bewogen geschiedenis waarin van tijd tot tijd met de moed der wanhoop naar wat extra inkomsten moest worden gezocht. Zo presenteerde het merk in 1993 een compacte elektrische bestelbus. Toen het merk in de jaren ’70 op de rand van de afgrond balanceerde, ontstond het idee om een legervoertuig te bouwen. Niet zomaar een legervoertuig, maar een auto die voldeed aan de eisen van het Amerikaanse leger. Dat zocht destijds naar een opvolger van de aloude Willys MB. In 1977 was de eerste versie gereed, de Cheetah. Naar verluidt reed het ding voor geen meter en bovendien was hij met 180 pk op een gewicht van ruim twee ton ook bepaald niet overgemotoriseerd.

Tot overmaat van ramp werd duidelijk dat het Amerikaanse leger er niet over peinsde een auto in gebruik te nemen die ook maar een centimeter buiten Amerika ontwikkeld was. Lamborghini gaf echter niet op en ging door met de ontwikkeling van de auto, hetgeen leidde tot de LM001. Die had een motor met meer vermogen, maar was ook niet zonder schoonheidsfoutjes; bij steile hellingen had de auto de neiging achterover te vallen, met dank aan de achterin gemonteerde motor.

Begin 1982 toonde Lamborghini een prototype van een volgende versie, de LM002, ditmaal met de motor vóórin. Die motor was nu afkomstig uit een sportauto, de Lamborghini Countach. Het merk dacht nog steeds de auto als legervoertuig aan te kunnen bieden: het LM in de naam stond voor Lamborghini Militaria. Pas in de jaren daarna drong het besef door dat geen leger ter wereld zich afhankelijk wilde maken van een klein sportwagenfabriekje dat in voortdurende doodsnood verkeerde en de V12 uit een sportwagen gebruikte voor de aandrijving. Dat leidde dan ook tot het besluit om dan maar een civiele versie te bouwen — in de hoop nog een deel van de ontwikkelingskosten terug te kunnen verdienen. Dat lukte met enig succes, want de klanten varieerden van de koning van Marokko tot Tina Turner. Toch werden in totaal meer 300 exemplaren gebouwd, waarvoor je destijds in Nederland zo’n 150.000 euro betaalde. Nu is een LM002 vaak het dubbele waard.

Voor de splinternieuwe Urus, die een minder ruige uitstraling dan de Rambo Lambo heeft maar wél de snelste SUV op de markt is, hoopt het merk op meer succes. Lamborghini verwacht er volgend jaar 8.000 te produceren.

Lamborghini LM002 uit 1990: € 300.000
Lamborghini Urus uit 2018: € 278.844