Op basis van eeuwenoud Japans design: Lexus LS 500h

Lexus is bijna drie decennia actief in de topklasse, waar eerder auto’s als de BMW 7 Serie en Mercedes S-Klasse de dienst uitmaakten. Tijd voor een nieuwe ronde, want de Japanners hebben de vijfde generatie van de LS geïntroduceerd.

Toen de Lexus LS400 in 1989 op de markt kwam, had je je nog kunnen vergissen: met het design was weinig mis, maar een tikje niksig was het wel. Een soort Toyota Camry XXL. Maar ook toen was het een auto die zich niet hoefde te schamen als je hem vergeleek met de Duitse concurrentie. Bij de nieuwste generatie is van die uiterlijke niksigheid geen spoor meer: Lexus heeft tegenwoordig een designstijl die je van een straatlengte afstand herkent, met name door de zeer herkenbare grille.

Ook op ander gebied hanteert Lexus een eigen stijl. Waar BMW en Mercedes hun topmodel van een moddervette V12 voorzien, monteert Lexus een verantwoorde hybride aandrijflijn. Last heb je daar niet van, want zijn 3,5 liter V6-benzinemotor en de twee elektromotoren leveren samen een vermogen van 359 pk, waardoor je in 5,4 seconden naar 100 kilometer per uur sprint. En op momenten dat je zin hebt om eens een lekker stukje te rijden, heb je ook nog de rijstanden Sport en Sport+ tot je beschikking.

Japanse lantaarns
Maar natuurlijk is dat niet waar het om gaat bij zo’n topklasse-limousine. Hoewel Lexus belooft dat het rijden met de LS dynamischer dan ooit is, koop je een auto als deze in eerste instantie voor zijn luxe en comfort. Zo vind je in het interieur sfeerverlichting die geïnspireerd is op het licht van Japanse lantaarns, maar ook accenten van exclusief Kirikoglas, een eeuwenoude Japanse manier van glasbewerking. De op origami gebaseerde deurpanelen worden van a tot z met de hand vervaardigd. Met behulp van Active Noise Control is het binnenin de auto bovendien ongelooflijk stil. Die stilte kun je dan weer teniet doen met de Mark Levinsonaudioinstallatie.

Lexus vat het comfort van de LS 500h samen met de term ‘omotenashi’: de zorg voor bestuurder en passagiers, voldoen aan al hun behoeften. Het leer in de auto is van een soort waarvan alleen de beste één procent van de huiden goed genoeg is, de afwerking van het hout in het interieur is van het type dat normaal gesproken wordt gebruikt bij concertvleugels.

En dan is er nog de plek waar het bij auto’s als deze om draait: de powerseat, rechtsachterin. Op verzoek monteert Lexus daar de Ottomanzetel, met een rugleuning die ver naar achteren versteld kan worden, maar ook met veel extra beenruimte.

Dus iedereen die door een chauffeur wordt rondgereden: hup, aan de Lexus LS. Toch zal dat niet snel gebeuren, want ook na drie decennia wordt Lexus nog als een nieuwkomer gezien. Maar wel een nieuwkomer waarvan je gerust een auto kunt bekijken, want bij Lexus hebben ze hun zaken op orde.