Altijd moeite met de wekker? Het is ook erg ongezond!

Wie ervan houdt om in het weekend geen wekker te zetten en zich nog even om te draaien heeft daar een bijzonder goede reden voor. Wetenschappers zijn namelijk tot de conclusie gekomen dat het gebruik van onze dagelijkse wake-up call meer na- dan voordelen heeft. Ticia Luengo Hendriks liet in Trouw weten wat de gevolgen van een wekker kunnen zijn. Zij stelt dat het een verstoring rondom onze biologische klok is en dat het piepende geluid ons slaapritme ’s ochtends ernstig verstoord.

Lees ook: de eenvoudige tip waardoor jij dromen kunt onthouden

“Tachtig procent van de Nederlanders gebruikt een wekker om wakker te worden voor werk. Dat is heel ongezond. Je onderbreekt je slaap dagelijks, terwijl je lichaam aangeeft nog niet uitgerust te zijn”, aldus Ticia. Voldoende reden voor haar om de standaard werkdagen (van 9 tot 5) van de kaart te vegen. En hoewel niet iedere werknemer dat in de hand heeft, zijn er gelukkig wel mogelijkheden om de klok te verslaan en uitgerust en wel voor de dag te verschijnen. Hier zijn enkele tips.

Licht uit: niet alleen die op je nachtkastje en het licht in de gang, maar ook alle elektronische apparaten. Smartphone, laptop, televisie, als je niet de halve ochtend de slaap uit je ogen wilt wrijven moet je ervoor zorgen dat deze ruim van tevoren uit gaan. Het blauwe licht zorgt er immers voor dat je nog lang wakker zal blijven.

Zware handelingen: kies je ervoor om tot laat fysiek werk te verrichten, dan is de kans groot dat je (door adrenaline) nog even geen slaap zal vatten. Zorg er dus voor dat je dit ’s ochtends afrond.

De drie r’en: rust, reinheid en regelmaat. En vooral dat laatste maakt dat je de gebruikelijke zeven uur slaap kunt pakken. Of je nu vroeg slaapt en opstaat of laat, zolang er maar regelmaat in zit.