Mercedes-Benz SL 300 Roadster: de stijl en klasse van het onbereikbare

De Mercedes-Benz SL 300 Roadster is een van de iconen uit de roemruchte historie van Das Haus. Met enige fantasie zou je de huidige Mercedes-AMG GT Roadster kunnen zien als nakomeling van de aantrekkelijke klassieker. Of misschien is ‘spirituele opvolger’ een betere typering.

Weinig klassieke Mercedessen spreken zo tot de verbeelding als de SL 300 Roadster. Een ritje in deze cabriolet, die vanaf 1957 te koop was voor een luttele 32.500 DMark, staat op menig bucketlist. De SL 300 was misschien wel de eerste raceauto voor de openbare weg, een straatlegale doorontwikkeling van de W194 Gran Prix Racer. De auto werd in 1954 geïntroduceerd als coupé – de minstens zo begeerlijke Gullwing met de vleugeldeuren. Drie jaar later kwam deze dakloze variant.

De SL 300 had een revolutionair mechanisch brandstofinjectiesysteem dat het vermogen van de drieliterlijnmotor opstuwde naar 215 pk. Met een top van 260 km/h was het dan ook de snelste productiewagen van zijn tijd – al moest je wel een death wish hebben om zo hard te rijden. Hoe anders is dat met de Mercedes-AMG GT Roadster, die je met de spreekwoordelijke vingers in je neus naar z’n top van boven de 300 km/h kunt doortrappen. Deze verre nakomeling is natuurlijk in alles beter en veiliger, maar hij kan niet tippen aan de stijl en klasse van de onbereikbare SL 300. Hij is dan ook een stuk goedkoper: voor een Mercedes-AMG GT Roadster betaal je rond de twee ton, terwijl je op veilingen minstens een miljoen moet meebrengen voor een SL 300. Met of zonder dak.