Meer dan 10 optredens per avond, iedere dag van de week

Zo’n tweeduizend artiesten hebben zich al ingeschreven bij Gigstarter, een tool voor opkomende bands, zangers en dj’s om publiek te vergaren en optredens in te plannen. Het platform werd drie jaar geleden opgericht en trekt artiesten vanuit een groot aantal genres: van flamingobands tot jazzensembles en van operazangers tot deephouseplaatjesdraaiers.

Tekst: Floris Müller

Paul de Kuyper, oprichter van het online muziekplatform Gigstarter, leidt me door de krochten van het voormalige Algemeen Handelsbladkantoor in hartje Amsterdam. Het jarendertigpand is zo’n twintig jaar illegaal bewoond geweest; sinds 2015 worden de ruimtes in het voormalige krakersbolwerk verhuurd. Naast een galerie zijn er enkele creatieve ondernemers gevestigd, waaronder Gigstarter. “We willen het hier weer laten leven”, lacht De Kuyper, wijzend op een paar podiumstukken, een kunstwerk en een krat bier in de hoek. “Een keurig net kantoor past niet bij ons. We zitten natuurlijk in een vrij linkse industrie.”

Managementtool
Gigstarter is opgericht om vooral opkomende artiesten te helpen bij het ‘verkopen’ van optredens. “Muzikanten hebben over het algemeen weinig kaas gegeten van marketing. De meesten hebben er ook helemaal geen tijd voor”, stelt De Kuyper. “Intussen wordt optreden steeds belangrijker. Niet alleen om je kwaliteit en stijl te verbeteren, maar vooral omdat optredens tegenwoordig in grote mate je inkomsten als artiest bepalen. Met de online verkoop van nummers verdien je tegenwoordig niet meer zoveel als vroeger met platen en cd’s.”

De Kuyper weet waar hij het over heeft; de ondernemer speelt sinds zijn jonge jaren meerdere instrumenten en is leadzanger in zijn voormalige middelbare schoolband Nootmuskaat.

Gigstarter helpt de artiesten niet alleen met boekingen, maar ook met andere gebieden. Ze kunnen via de site hun agenda indelen, betalingen voor optredens afhandelen en hun volledige administratie bijhouden. “Ons platform moet uiteindelijk dé managementtool worden voor muzikanten. In ieder geval voor diegenen die nog onvoldoende verdienen om een echte manager te kunnen betalen.”

Boekers
Gebruik van Gigstarter is redelijk simpel, vergelijkbaar met dat van verhuurplatform Airbnb. Als je op een profiel klikt, krijg je een uitgebreide uitleg met heel veel foto’s van recente optredens en recente nummers van de artiest. Heb je de muzikant in je regio en binnen je budget en muziekgenre gevonden, dan kun je meteen een optreden regelen. Maar melden zich ook voldoende klanten – of ‘boekers’ in het jargon van Gigstarter – op het platform? “Absoluut”, grijnst De Kuyper. “Op jaarbasis zijn wij verantwoordelijk voor zo’n vierhonderd acts; dat zijn gemiddeld meer dan tien optredens per avond, iedere dag van de week.”

Behalve particulieren die op zoek zijn naar muziek voor een tuinfeest, verjaardag of bruiloft, heeft Gigstarter ook een groeiend aantal bedrijven, kroegen en poppodia als klant. “Om te kunnen concurreren met festivals en grote feesten, moet de horeca iets nieuws bieden. Een aantrekkelijke band, zanger of dj kan daarbij helpen”, aldus De Kuyper.

Spanje
Gigstarter verdient niet aan de profielen van artiesten: inschrijving is gratis, en dat wil de oprichter ook zo houden. Het platform rekent ook geen courtage over de kosten voor geboekte optredens. Alleen voor een PRO-lidmaatschap vraagt het bedrijf een bijdrage: zo’n tien euro per maand. Daarmee, en met de verkoop van banners op de site, genereert het bedrijf een omzet van krap 80.000 euro op jaarbasis. Dat is niet veel, erkent De Kuyper, vooral niet als je bedenkt dat hij zijn winst moet delen met zijn broer Erik en vier andere compagnons. “Maar goed, we willen eerst de markt laten groeien. Daarvoor hebben we onszelf tien jaar gegeven.”

Na een succesvolle lancering in de Benelux, is Gigstarter sinds een jaar ook actief in Spanje. “Mijn moeder is Spaanse en woont sinds enkele jaren weer in Madrid. Daardoor ken ik daar de markt en haar gebruiken”, aldus de ondernemer. “Ik geloof dat we Gigstarter daar net zo’n succes kunnen maken als hier. Zolang we maar trouw blijven aan onze overtuigingen.”

KORT

PAUL DE KUYPER (31) oprichter en mede-eigenaar van Gigstarter
BEGON IN 2012, in 2014 werd het bedrijf officieel een bv
RICHT ZICH OP het vergaren van publiek voor opkomende bands, zangers en dj’s
BIEDT een boekingsplatform waarop artiesten zich gratis kunnen inschrijven
IS ACTIEF IN de Benelux en Spanje
HEEFT INMIDDELS 5 vaste medewerkers
VERZORGT zo’n 400 optredens per jaar, gemiddeld 10 per avond
WIL dé managementtool voor artiesten worden in een groot aantal landen
GENEREERT een omzet van zo’n 80.000 euro