Jeep Compass: oer, stoer, iconisch

Met de nieuwe Compass blijft Jeep trouw aan zijn DNA. Het merk staat al meer dan 75 jaar voor stoere terreinwagens.

“Een Jeep is pas een Jeep als er Jeep op staat”, aldus een reclamecampagne ergens aan het begin van deze eeuw. De merknaam was in de loop der jaren namelijk een soortnaam geworden. Zoals je Spa zegt als je mineraalwater bestelt, zo noemen veel mensen elke terreinwagen een Jeep. Niet gek natuurlijk, want de Jeep is de vleesgeworden 4×4, ontstaan in een tijd dat een terreinwagen ook echt het veld in moest. En niet zomaar een omgeploegd akkertje, maar het kapotgeschoten Europa van de Tweede Wereldoorlog. Willys-Overland bouwde tijdens de oorlogsjaren honderdduizenden MB’s voor het Amerikaanse leger. De bijnaam van de kleine, spartaanse auto met de neerklapbare voorruit was Jeep – van GP, general purpose (vehicle).

Iconisch
Na de oorlog bleef Jeep militaire voertuigen maken, maar ook burgerauto’s, voornamelijk voor de agrarische sector. De grote doorbraak op de personenautomarkt kwam echter pas in de jaren zestig. De introductie van de Wagoneer in 1963 wordt wereldwijd beschouwd als de geboorte van zowel de SUV als de stationwagon. De auto, iconisch vanwege zijn optionele houten deurpanelen, was de eerste ‘luxury 4×4’. Een revolutionair voertuig dat het uiterlijk en het comfort van een gewone auto combineerde met het gemak van vierwielaandrijving. De Jeep Wagoneer was een instant succes en was maar liefst 28 jaar in productie.

Compacte reus
Intussen was in de jaren zeventig de Cherokee aan het gamma toegevoegd. Het model begon als een tweedeurs Wagoneer, maar werd in 1984 gerebrand als een op zichzelf staande, ‘compacte’ SUV. De voor Europese begrippen nog steeds enorme auto was maar liefst een halve meter korter en een halve ton lichter dan de Wagoneer. De Cherokee was razend populair als tweede auto. De term soccer mom bestond nog niet, maar heel wat Amerikaanse kids zijn ermee naar school en de sportclub gebracht. En ook óp het veld kon je er goed mee uit de voeten – zoals het een Jeep betaamt.

Oer
Een paar jaar later werd de Wrangler gepresenteerd, een open terreinwagen die duidelijke verwantschap heeft met de oer-Jeep uit de jaren veertig. Als je je ogen dichtdoet en aan een Jeep denkt, is het erg waarschijnlijk dat je een Wrangler voor ogen ziet: stoer, ruig, een echte wannahave om mee over het strand of door de modder te raggen. Overigens komt Jeep in 2018 met een compleet nieuwe Wrangler. Het DNA van Jeep is ook onmiskenbaar aanwezig in de huidige modellen. Zo herken je de Renegade in je achteruitkijkspiegeltje onmiddellijk als een klassieke Jeep en zijn de offroadcapaciteiten van de nieuwe Compass uniek in zijn klasse. En ook de autokoper heeft driekwart eeuw na de Willys-Overland door dat een Jeep nog steeds pas een Jeep is als er Jeep op staat: werden er vijf jaar geleden ‘slechts’ zeshonderdduizend Jeeps per jaar verkocht, inmiddels zijn het er bijna anderhalf miljoen.