Hoe Hugh Hefner van Playboy een imperium maakte

Donderdagochtend werd het trieste nieuws bekend gemaakt dat Hugh Hefner is overleden. De oprichter van Playboy stierf, volgens Playboy Enterprises, in het bijzijn van zijn naasten in de Playboy Mansion een natuurlijke dood. Hefner werd 91 jaar.

De erfenis die Hefner aan de wereld heeft achtergelaten is immens te noemen. Playboy is qua naam misschien wel het bekendste tijdschrift ter wereld en alles wat eromheen is gecreëerd is zeer indrukwekkend te noemen. Je kunt dan ook met recht hier spreken van een heus imperium. Maar hoe heeft Playboy onder Hugh Hefner die status weten te veroveren? DirtyScience zocht het uit en kwam met deze punten.

De weg naar een (Playboy)-imperium

Durf te ondernemen
Twee jaar lang werkte Hugh Hefner als copywriter bij Esquire, maar in 1953 besloot hij de stap te nemen en het eerste nummer van Playboy te maken. En dat is waar het allemaal begint: durf! Zonder goed idee en het lef om in een gat van de markt te springen (in zijn geval: (semi)-erotische tijdschriften) kom je er niet. Bedenk daarom goed hoe jij jouw bedrijf écht uniek kunt maken.

Marilyn Monroe
Ach ja, de band tussen Marilyn en Hugh was op zijn minst speciaal. Zij poseerde als toen nog onbekend persoon in het eerste nummer en het was direct raak. De kosten om het eerste nummer te laten drukken waren ongeveer 8000 dollar. Een schijntje als je nagaat dat het blad maar liefst 54.000 keer over de toonbank ging. Niet slecht voor een eerste nummer. Het was tevens de start van een enorme lijst bekende en onbekende vrouwen die voor het blad poseerde. Zowel nationaal als internationaal. De reden? Het was weliswaar bloot, maar nog steeds stijlvol en niet ordinair. Daarmee wist Hefner iets te creëren wat zeker begin jaren ’50 ondenkbaar was.

‘Oortjes’ en Playboy Mansion
Zeg tegen mensen op straat de termen oortjes en mansion en in beide gevallen refereren ze direct naar Playboy. Waarom? Omdat het onlosmakelijk verbonden met elkaar is. Kleine, eenvoudige elementen zijn omgetoverd tot iconische voorwerpen. Hetzelfde geldt voor de Mansion. Rondom zijn eigen villa zijn talloze artikelen geschreven en zijn er zelfs games rondom ontworpen. Allemaal om die rijkdom iets tastbaarder voor mensen te maken. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het logo. Gewoon het hoofd van een konijn, en toch weet iedereen dat het blad niets met dieren te maken heeft.

If it aint broken…
Hoe vaak zie je het wel niet? Bedrijven timmeren lekker aan de weg, bestormen de top, en besluiten opeens om hun succesformule om te gooien. Doe dit niet! Nooit heeft Playboy zijn concept aangepast, omdat het stond als een huis. Een keer hebben ze dit geprobeerd. In oktober 2015 maakte het magazine bekend dat ze gingen stoppen met naaktmodellen. Iets waar plots de hele wereld overheen viel. De verkoop kelderde en het imago liep schade op. Het kwam dan ook niet echt als een verrassing toen ze hier na een tijdje weer op terugkwamen.