Game van de maand: God of War

God of War is een langlopende, exclusieve actie-serie voor de PlayStation spelcomputers. In de hoofdrol vinden we steevast Kratos, een briesende Spartaan met bovenmenselijke krachten die ziedend is op de Griekse Goden die hem hebben verraden.

Kratos was zelf ook geen lieverdje maar het voelde voor de speler goed om als krachtige krijger door de oogstrelende, bloederige Griekse mythologie te hakken en te beuken. Na God of War III viel er echter voor de getergde protagonist weinig meer te halen in het Oude Griekenland. Alles en iedereen was uitgemoord. Er volgde nog een wat plichtmatige prequel – God of War: Ascension – maar nu is het tijd voor een heuse reboot!

God of War (zonder suffix deze keer) plaatst het Spartaanse heethoofd Kratos deze keer in de Noorse mythologie.  De bulderende baardmans heeft nu een zoon onder zijn hoede – Atreus – en dat zorgt voor een volledig nieuwe dynamiek. Nog steeds hakt de geweldenaar er lustig op los maar er is meer ruimte voor dialoog en bespiegeling. Kratos ziet het als zijn vaderlijke plicht een goede jager annex krijger van Atreus te maken maar hij worstelt tegelijkertijd met zijn vaderrol. Dit zien we terug in diverse intieme – althans voor GoW standaarden – vader-zoon tussenfilmpjes. Wie nu denkt dat de antiheld opeens een huilebalkje is geworden, heeft het mis. Met zijn magische bijl hakt hij menig Draga in mootjes en ook beeldvullende Trollen pakt Kratos nog altijd vol overtuiging en bloeddorst aan.

Naast een verhalende – heeft Atreus een gameplay-functie. Tijdens confrontaties met vijanden kunnen spelers de kroost bedienen als sidekick; hij schiet van een afstandje magische pijlen af wanneer je op de juiste actieknop drukt. Daarnaast helpt zoonlief in het ontcijferen van runen en tijdens puzzels.  Ook op andere punten is de gameplay flink op de schop gegaan. De voorheen vrije camera is veel dichter achter Kratos gepositioneerd in plaats van schuin van bovenaf. Zo zit je als speler veel dichter op de actie. De iconische Blades of Chaos – twee losse kromzwaarden die met kettingen aan de polsen van Kratos vastgeketend zaten, keren niet terug. Combat met zijn nieuw vergaarde magische bijl is echter minstens zo bevredigend. Bovendien kan Kratos hem ver wegwerpen waarna hij na verloop van tijd als een boemerang weer in zijn rechterhand terug keert.

God of War oogt fenomenaal en lijkt de rekenkrachten van de PlayStation 4 ten volste te benutten. Daarbij is de koude, winterse fantasiewereld van de Noorse setting groots opgezet waarbij van het gebaande pad afgeweken kan worden voor extra uitdagingen, te verzamelende objecten en andere extra’s. Toch blijft de band tussen vader en zoon als overkoepelend thema het meest intrigerend. Of zoals de makers zelf over de game zeggen: “Kratos leert Atreus een goddelijke krijger te worden, terwijl Atreus Kratos juist leert om menselijker te worden.”  

Ontwikkelaar: Santa Monica Studios
Uitgever: Sony Interactive Entertainment
Platform: PlayStation 4 (Pro)
Prijs: € 59,99