De Chinezen komen

BYTON opent aanval op Tesla
Het Chinese BYTON noemt zijn nieuwste product geen auto, maar ‘your new smart device’. Het merk richt zich duidelijk niet op mensen die lekker willen scheuren in hun auto: ‘Terwijl we allemaal gemiddeld anderhalf uur per dag doorbrengen in de auto, lijkt het of je leven gedurende die tijd op pauze staat. BYTON laat je doen wat je wilt doen, of dat nou genieten van entertainment of het vergroten van je productiviteit is.’ Iets minder cryptisch omschreven: hij is elektrisch en autonoom. De auto moet volgend jaar op de markt komen, eerst alleen in China, vanaf 2020 ook in Europa en Amerika. Het merk belooft prijzen vanaf 45.000 dollar, een range van 520 kilometer en een kolossaal scherm van 125 centimeter breed in de middenconsole.

Geely neemt belang in Volvo Trucks
In Nederland denken we bij Chinese auto’s vooral aan Landwind. Het merk probeerde jaren geleden voet aan de grond te krijgen in ons land, maar droop weer af wegens bedroevend gebrek aan kwaliteit. Maar in de tussentijd veroveren de Chinezen in recordtempo hun plek op het internationale toneel, met Geely voorop. Dat bedrijf bestaat sinds 1986 en bouwt auto’s sinds 1997. In eerste instantie onder eigen naam, maar inmiddels heeft het bedrijf behoorlijk wat overnames gedaan, waarvan Volvo (in 2010) de bekendste was. Vorig jaar nam het bedrijf sportwagenmerk Lotus over en het Amerikaanse Terrafugia, dat een vliegende auto ontwikkelt. Andere merken van Geely zijn Lynk & Co, Polestar, Proton, London Electric Vehicle Company en Yuangcheng. De meest recente aanwinst is een belang van 8,2 procent in Volvo Trucks, met 15,6 procent van het stemrecht. Toch noemt Geely het prematuur om te zeggen dat Volvo Car en Volvo Trucks, gescheiden sinds 1999, herenigd kunnen worden.

Polestar start in Nederland
De overname door het Chinese Geely heeft Volvo doen opbloeien. Nu komt er zelfs een dochtermerk: Polestar. Het is een beetje te vergelijken met BMW M of Mercedes-AMG, maar met één belangrijk verschil – op het eerste gezicht onbegrijpelijk -: op de Polestar 1 zie je nergens het Volvologo. Op het tweede gezicht is dat wat begrijpelijker: wellicht richt Volvo zich met deze auto meer op nieuwe markten. Hij wordt niet alleen geproduceerd in China, ook de eerste presentatie van de auto vond er plaats. Vanaf midden 2019 wordt de auto verkocht in zes landen, waaronder Nederland. De overige vijf zijn Noorwegen, Zweden, China, Duitsland en de Verenigde Staten.

‘Make Chinese cars great again!’
De verrassing van de North American International Auto Show in Detroit was misschien wel de Enverge Concept van het Chinese GAC Motor. Het bedrijf opereert in eigen land ook onder de naam Trumpchi, maar die naam wordt in Amerika om voor de hand liggende redenen niet gebruikt. En een bruikbare naam in Amerika is wel belangrijk, want daar wil het merk vanaf volgend jaar auto’s verkopen. We betwijfelen of deze elektrische SUV met vleugeldeuren dan direct in de showroom zal staan, maar hij oogt in ieder geval veelbelovend.