Ben jij al een merk?

De ‘BV Ik’ moet vooruit. Dat gaat niet vanzelf en niemand anders gaat dat voor jou doen. In een wereld vol flexcontracten, targets, pitches en concurrenten moet je jezelf verkopen. Niets aan te doen. Wie succesvol wil zijn, moet een merk worden. Test nu of jij al een merk bent.

  1. De ‘BV Ik’ heeft een grote nieuwe opdracht binnengesleept, of een nieuwe baan gekregen. Wat doe je?
  1. Je belt je vader om het te vertellen. Daarna direct aan het werk. (3)
  2. Je telefoon staat niet stil. Je contacten overstelpen je met felicitaties. (9)
  3. De handtekening onder het contract is live op Twitter te volgen via Periscope. Dan snel een foto op Instagram en een post op Facebook. Linkedin bijwerken en iedereen die reageert bedanken met een overdosis aan emoji’s. (6)
  1. Op een website breng je je eigen kwaliteiten onder de aandacht. Dan wordt het:
  1. Allemaal lekker vet aangezet. Van een beetje bluffen is nog niemand ooit doodgegaan. (6)
  2. Zoals het is. Wat je ziet, krijg je ook. Niet fraaier, maar ook niet minder. (9)
  3. Bescheiden. Want zo bijzonder ben je nou ook weer niet. En wie houdt er van opscheppers? (3)
  1. De ‘BV Ik’ kan zichzelf op veel manieren aan de wereld presenteren. Jij hebt:
  1. Een visitekaartje met je telefoonnummer en mailadres. (3)
  2. dat visitekaartje, een website met een actueel blog, diverse keurig bijgehouden social-media accounts, een catchy slogan, een videokanaal, een aansprekende huisstijl met bijpassend logo, een elevator pitch die je kan dromen en een perfect gestylede foto. (6)
  3. Je voornaam. Meer heb jij niet nodig. (9)
  1. Onverwacht kom je iemand tegen die uitstekend in jouw netwerk zou passen. Deze vip moet je binnenhalen, als het niet voor nu is, dan voor later. Wat doe je?
  1. Je stamelt en hakkelt een vage tekst en produceert een verfrommeld visitekaartje. Voor je dat opgediept hebt, is de vip alweer gevlogen. (3)
  2. Die perfecte pitch die je dag en nacht hebt geoefend, rolt er als een waterval uit. De vip neemt beleefd jouw kaartje aan en zegt: “Dank je wel. Ik moet nu verder”. (6)
  3. Als je je naam genoemd hebt, zegt de vip: “Ik ken je wel. Laten we een keer afspreken”. (9)
  1. Het persoonlijke merk van de ‘BV Ik’ moet authentiek zijn. Een klus goed uitvoeren, dat kunnen er meer. Jouw connecties hebben een bepaald gevoel bij jou. Dat bereik jij doordat:
  1. Je ze eindeloos vertelt over jouw hobby’s. MIsschien is er wel iemand anders die van paardrijden houdt. (6)
  2. Je er onberispelijk uitziet. (3)
  3. Die hartelijke lach die je altijd laat klinken. Jouw gedreven verhalen. Of iets anders wat echt bij jou hoort. (9)

Welk merk ben jij?

Merkloos (15-24 punten)

Je valt niet op tussen al die duizenden anderen. Mensen hebben niet direct bepaalde associaties bij jou. Ook al doe je je werk nog zo goed, het beklijft niet echt. Neem eens gezellig een appeltaart mee als je ergens op gesprek gaat.

Huismerk (25-34 punten)

Je bent de Volvo onder de professionals: degelijk maar een beetje saai. Niemand kan zich een buil aan je vallen en je begint hier en daar zelfs wat kleur op de wangen te krijgen. Leg de nadruk op wat jou bijzonder maakt. Maar met sociale media kun je ook overdrijven. En hou je boodschap betrouwbaar.

A-merk (35-45 punten)

Je hebt een duidelijke boodschap, een persoonlijke toon die in al je uitingen online en in real life naar voren komt. Alles wat je doet past in het beeld van jouw ‘BV Ik’. Zo hoort het in de ratrace. Bij jou krijgen mensen direct een speciaal gevoel. De keerzijde: sommigen horen jouw voornaam en wenden zich snel af.