Beijing Daxing Airport krijgt grootste vertrekhal ter wereld

Als je je ogen samenknijpt, is het alsof archeologen een gigantisch skelet van een miljoenen jaar oude dinosaurus hebben blootgelegd. In werkelijkheid wordt op Beijing Daxing Airport dag en nacht gewerkt – door duizenden in gele jassen gehulde vaklui – aan wat eens de allergrootste luchthaventerminal ter wereld moet worden. Over anderhalf jaar is het complex gereed.

Op 30 juni werden de laatste metalen delen van het karkas aan elkaar gelast. Het complex krijgt nu in rap tempo een glazen en aluminium buitenkant. Er is haast geboden bij de oplevering: de Chinese hoofdstad ontvangt jaarlijks vele honderden miljoenen bezoekers van wie een groeiend aantal per vlucht naar de metropool afreist. Beijing Capital, het huidige hoofdvliegveld van de stad, zit met 92 miljoen bezoekers aan zijn absolute taks. Steeds vaker worden vluchten overgeboekt naar de drie minder moderne landingsplekken buiten Beijing. Een afgang, vinden de Chinezen: ze zijn er juist op uit om nieuwkomers de grootsheid van hun wereldstad te tonen.

Schijntje
Beijing Daxing Airport krijgt een immense terminal met 78 gates en een recordaantal van zeven landingsbanen, in totaal meer dan 20 kilometer lang. Qua bezoekers wordt het de op-een-na-grootste reishub ter wereld, met een aankomst- en vertrekhal van 70 hectare groot. Op het terrein wordt een groot capsulehotel aangelegd en een station met supersnelle trein- en busverbindingen naar Beijing. Het totale prijskaartje voor het megaproject: 13 miljard dollar. Een schijntje, als je de totale logistieke investeringsportefeuille van de Chinezen in aanmerking neemt. Behalve door zijn omvang valt Daxing ook op door zijn unieke design. De alom geroemde Brits-Iraakse architecte Zaha Hadid tekende voor het ontwerp van de luchthaven. Eerder maakte zij naam met de schetsen voor het sportbad van de Olympische Spelen in Londen (2012) en het Broad Art Museum van de Universiteit van Michigan (eveneens 2012). In China bouwde Hadid de opera van de miljoenenstad Guangzhou. Daxing is de eerste luchthaven waarin de architecte haar tanden zet. En dat is opmerkelijk: door de ingewikkelde reizigersstromen en hoge eisen aan veiligheid worden opdrachten voor het ontwerpen van vliegvelden doorgaans alleen gespecialiseerde bureaus gegeven.

Queen of the Curves
Gebouwen van de architecte vallen qua stijl vooral op door de vele rondingen en gebruik van glas. De Britse krant The Times kroonde Hadid eerder al tot ‘Queen of the Curves’. Kijkend naar de eerste vormen van het nieuwe Chinese vliegveld, lijkt met die koosnaam weinig te veel gezegd. Hadid kreeg vijf jaar terug de titel ‘Dame Commander of the British Empire’. Belangrijker nog: in 2004 werd de prestigieuze Pritzker architectuurprijs aan haar toegekend: Hadid was daarmee de eerste vrouw die haar naam op de wisselbokaal mocht zetten.